Nu het grootste deel van de wereld is gesloten als gevolg van de pandemie van het coronavirus, is de online verkoop blijven stijgen. Hoewel we nog steeds offline verkopen zullen zien, met name bij ‘online kopen, ophalen in de winkel’, lijdt het geen twijfel dat een online social media marketing strategie essentieel is. Met meer digitale verkopen komen er meer digitale verwachtingen. Als je Cyber ​​Monday plant, moet je jouw huidige e-commerce winkel evalueren om er zeker van te zijn dat je een optimale social media marketing ervaring voor jouw klanten hebt. Bovendien betekent meer verkeer meer bestellingen, dus zorg ervoor dat jouw order afhandelingsproces is ingesteld.

De geschiedenis van Cyber maandag

2020 markeert de 15e verjaardag van de Cyber maandag vakantie. Nadat ze hadden gezien dat de maandag na Thanksgiving in 2004 historisch gezien de 12e grootste online winkeldag was, realiseerden ze zich dat de dag perfect was om online te winkelen. Net na de Thanksgiving-vakantie gaan shoppers weer aan het werk (die destijds doorgaans hogere internetsnelheden boden dan thuisverbindingen) en hebben ze een beetje geld in hun portemonnee om ze voor te bereiden op de vakantie. Ondanks dat ze hun oorsprong hebben in de Verenigde Staten, maken bedrijven van over de hele wereld nu campagnes rond Cyber Monday.

Wanneer is Cyber Monday 2020?

Dit jaar valt Cyber Monday op maandag 30 november 2020. Maar dat wil niet zeggen dat het elk jaar weer verschijnt. Net als de maandag na Thanksgiving kan deze winkelvakantie laat vallen, net als vorig jaar in 2019 op 2 december. Volgend jaar, in 2021, zal de aftrap van de vakantie ook eind november eindigen, met Cyber Monday op 29 november.

Nu meer consumenten online winkelen, is dit jaar een goed moment om nieuwe demografische gegevens aan te boren. In het bijzonder hebben we gezien dat oudere demografieën nu meer tijd online doorbrengen. Geef bij het ontwikkelen van jouw marketingstrategieën niet alleen geld uit aan deze demografische gegevens. Brainstorm in plaats daarvan over manieren om dat publiek te betrekken en verder aan te boren met behulp van social media marketing. Wat waarderen ze? Hoe communiceren ze het liefst?

Nu het merendeel van de verkopen dit jaar online gaat, is de concurrentie nog nooit zo sterk geweest. Bedenk bij het plannen van Cyber ​​Monday hoe je je kan onderscheiden van concurrenten. Kun je een betere gebruikerservaring bieden? Zijn de producten duurzamer? Breng de verkoopargumenten op creatieve manieren naar huis, zoals magische vakantieberichten en boeiende e-mailkopieën.