Een van de belangrijkste processen van een bedrijf is het logistieke proces. Waarom? Dit proces is namelijk niet alleen belangrijk voor jou als ondernemer, maar ook voor de klant. De logistieke processen bepalen immers hoe snel en hoe efficiënt een product naar binnen en naar buiten zal gaan. Het is dus van belang dat je de processen binnen het magazijn constant updaten en in de gaten houdt. Het kan zo zijn dat alles binnen jouw magazijn snel verloopt, maar vergeet niet: het kan altijd nog sneller. Wij geven jouw drie tips om jouw logistieke procedure te versnellen, zodat jij jouw gehele bedrijf kan optimaliseren.

Tip 1: maak gebruik van machines

Tegenwoordig gebruikt elk bedrijf wel meerdere soorten machines binnen hun magazijn. Over het algemeen beschikt een magazijn van veel ruimte (in de breedte, tot aan de hoogte). Het is dus belangrijk dat je optimaal gebruik maakt van de ruimte, maar dan wel op een snelle en efficiënte manier. Hoe doe je dat dan?

Simpel, je maakt gebruik van transport machines om al jouw goederen te vervoeren. Als je nog een klein bedrijf bent, dan zal je misschien niet het budget hebben om gloednieuwe versies van dit soort machines te kopen. Geen zorgen, je kunt ook gewoon tweedehandse soorten aanschaffen! Een nieuwe heftruck werkt immers net zo goed als een tweedehands heftruck: je moet alleen wel goed nalopen of alles nog werkt. Dat is natuurlijk wel het risico, maar dat neem je zelf in de hand. Voor nieuwe machines kun je websites zoals Heftruckdiscounter bekijken.

Tip 2: verzamel meerdere orders tegelijkertijd

Een manier die vele bedrijven gebruiken om een betere magazijnbeheer te creëren is door het combineren van meerdere bestellingen tegelijkertijd. Dit wordt ook wel batch of multi order picking genoemd. Zo bespaar je tijd en ben je sneller uit dan een concurrent die dit niet doet. Dit is zeker een goede manier om een webshop te onderhouden, omdat je dan veel kleine orders zal hebben.

Tip 3: werk zoveel mogelijk digitaal

We leven in een tijdperk waar alles wordt versneld door technologien. Hoewel er verschillende nadelen hiervan zijn, er zijn ook genoeg voordelen waar jij van kan profiteren als magazijnbeheerder. Gebruik dus geen papieren bonnen, want deze kosten veel tijd (en veel bomen, dus het is ook niet milieuvriendelijk). Daarnaast is het ook handig om je computer te koppelen aan barcodescanners als je wholesale doet.